top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMandyVanElsuwege

Een goed besteedde vrije dag! Angkor Wat

Gisteren, dinsdag, hadden we een vrije dag. Aangezien dat dit geen officiële vrije dag was, door een feestdag of zoiets, waren we ook niet vooraf op de hoogte. Maandag hebben ze pas beslist dat we een dagje vrij kregen. 'Waarom?', vragen jullie je waarschijnlijk af. Wel, gisteren werd het hele land afgesloten van elektriciteit. Cambodja wordt namelijk voorzien van elektriciteit door Thailand en zij wouden iets veranderen in het net. Van 6 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds was er geen elektriciteit. Dat wilt zeggen: geen internet, geen airco, geen kans om je laptop op te laden... Een hele dag werken voor school, wat ik wel kan gebruiken, zat er dus niet in.


Ik heb wel een zeer goede oplossing gevonden! Ik ben namelijk naar Angkor Wat gegaan. Ik was dit sowieso al van plan en ging het eigenlijk in het weekend doen, maar last minute heb ik dan nog een tour kunnen boeken en mijn plan was gezet!


Angkor Wat sunrise tour

Ik heb gekozen voor de Angkor Wat sunrise tour. Niet alleen zie je de sunrise achter Angkor Wat, je hebt ook het minst warme moment van de dag om de tempels te bezichtigen. De tour start namelijk rond 4 uur en gaat door tot 12.30 uur. Opstaan om 3.30 uur was niet gemakkelijk zo midden in de week, maar het wel 100% waard! Kijk maar eens hoe mooi de zonsopkomst is!


Na de zonsopkomst kregen we de kans om wat rond te kijken en kregen we ook wat uitleg van onze gids.


Je ziet op de foto's telkens 4 torens, omdat dit uit een andere hoek is getrokken, maar in werkelijkheid zijn er vijf. Die vijf torens symboliseren de 4 elementen van de aarde: water, vuur, aarde en lucht. Hoe? Dat zijn er toch vier in plaats van vijf? Inderdaad, de vijfde en middelste staat namelijk voor de aarde. Als je dan recht op het gebouw kijkt, dan zie je maar drie torens. Dit symboliseert de 3 goden uit het begin van het Hindoeïsme. De historiek die hier bij hoort, is enorm uitgebreid en raad ik zeker aan om zelf eens te komen aanhoren!


Angkor Wat heeft daarnaast 3 verdiepingen. Nu is er wel iets speciaals met die verdiepingen. Het gelijkvloers wordt namelijk de derde verdieping genoemd, omdat ze van boven, dicht bij de goden, beginnen tellen. Verwarrend, niet?

Op het gelijkvloers kon je verschillende muurdecoraties bezichtigen. Je ziet dat nog niet alles af was. De koning stierf namelijk voor de tempel klaar was en aangezien de bovenste verdieping als eerste klaar moet zijn en de onderste het laatst, kon je dit hier het beste zien. Op de tweede verdieping waren er 4 (4 elementen) 'zwembaden'. Vroeger werden die gevuld, maar nu zijn ze enkel tijds het regenseizoen gevuld. Op de bovenste verdieping heb je dan een prachtig overzicht over de omgeving. Kijk maar zelf!



Ta Prohm

Angkor Wat is niet de enige tempel in de buurt. Angkor Wat is de naam van de eerste tempel van de tour, maar ook een overkoepelende naam voor alle tempels uit dat complex. Ta Prohm was de tweede tempel op het lijstje.


Ta Prohm is een enorm mooie tempel. Niet alleen door de tempel zelf, die meer ruïne is dan nog staand, maar vooral door de natuur die in de tempel is gedrongen. Nu moet je weten dat de tempel een hele lange periode onbezocht was. Tijdens de oorlog in Cambodja werden tempels namelijk gebruikt als fort en rondom de tempels werden mijnen geplaatst.


Na de oorlog bleven mensen natuurlijk weg vanwege de mijnen, maar ook door een deel bijgeloof. De mensen zagen in het begin veel mijnen ontploffen als iemand de tempel betrad. Men zag dit toen als een straf van de goden. Ze wouden de mensen niet meer in de tempel. Als iemand na die periode de tempel kon betreden, zagen ze hem dan ook onmiddellijk als heilige, want de goden hebben hem geaccepteerd in de tempel.


De tempel werd in 2005 pas terug écht bezocht. De tempel wordt namelijk gebruikt in belangrijke scènes uit de film 'De tomb raider' met Lara Croft. Op de laatste foto zie je dan ook hét plekje dat in de film opeens instort. Gelukkig gebeurde dit niet in het echt!


Bayon

Bayon was de laatste tempel van de dag. Ondanks dat er heel wat andere prachtige tempels in het ticket zitten, was drie tempels op een dag wel meer dan genoeg. Je wilt namelijk niet het gevoel krijgen dat je 'opnieuw' een tempel ziet. Als je andere tempels wilt bezichtigen, dan zou ik je aanraden om een meerdaags ticket te kopen en er steeds een dag/ twee dagen tussen te laten.


Bayon heeft opnieuw zijn eigen specifieke kenmerken. De tempel heeft namelijk 54 torens. Het getal 54 staat voor het aantal provincies Cambodja op dat moment had. Bayon is de tempel met de meeste torens. Elke toren heeft vier gezichten, op elke kant een gezicht. Hiermee wou de koning die dit liet bouwen zeggen dat hij alles kan zien, dat hij in elke richting kijkt en in elke provincie.


Aangezien elke toren zijn vier gezichten heeft en dus elk plekje in deze tempel hetzelfde lijkt, is het heel moeilijk om te weten waar je precies omhoog bent gegaan, memoriseer de plek waar je omhoog gaat dus goed! Ik ben met enkele mensen van mijn groep namelijk langs de verkeerde kant naar beneden gegaan. We hebben de hele tempel rond gewandeld om ons busje terug te vinden! Hoewel dit ons 360 graden zicht gaf, was dit enorm lastig in de warmte! Doe je de tour met een tuktuk, dan verlies je ook veel tijd met verloren lopen! Bij ons was het nu het geluk dat dat het einde van de tour was!


Zoals je ziet was deze dag meer dan de moeite waard! Ondanks dat ik vandaag enorm moe ben, zou ik het zo herdoen! Ik had dan ook het geluk dat ik een heel goede groep had om deze tour mee te doen. Je ziet ze zelfs soms op mijn foto's verschijnen! Daarnaast kreeg ik ook heel wat informatie mee die de tempels nog meer betekenis geven.


Ten slotte wil ik zeker nog zeggen dat als je ooit de kans krijgt om dit zelf te doen, je zeker GEEN spulletjes mag kopen van de kinderen rondom de tempel. De kinderen zouden naar school moeten gaan en niet een hele dag moeten werken. Je denkt al vlug: 'Oh, dat schattig gezichtje. Ze is nog zo klein. Als ik iets kleins koop, dan doet ze dit niet voor niks.', maar laat je alsjeblieft niet vangen! De kinderen kunnen hier wel degelijk naar school! Het zijn de ouders die dit niet toelaten en hun kinderen laten werken, soms omdat ze dénken niet anders te kunnen, maar hiervoor zijn genoeg scholen, zoals ABC's, die hen hierin kunnen ondersteunen. Mijn hart breekt echt als ik die kindjes hier zag rondlopen... We mogen dit zeker niet steunen.

1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page