top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMandyVanElsuwege

Laatste dagen in Cambodja

Mijn laatste dagen in Cambodja zijn voorbij gevolgen. Morgen stap ik namelijk al op mijn vliegtuig richting Bangkok en zal mijn reis terug beginnen!


Mijn laatste dagen in Siem Reap zijn een mengeling geweest van veel te veel werken voor school en goed feesten.


Khmer New Year

Je zal het misschien niet geloven, maar zondag was het hier nieuwjaar! Nieuwjaar wordt hier 3 dagen gevierd, dus vandaag was het pas de laatste dag. Dit jaar is het het jaar van het varken. Ze werken dus niet met nummers in Khmer new year. Dat zou extreem verwarrend zijn, want ze vieren ons nieuwjaar ook en volgen onze jaartelling. Dubbel nieuwjaar, dubbel feest!


Cambodjanen hebben hun eigen tradities om Khmer nieuwjaar te vieren en ik kreeg de kans om daar eens mee van te proeven!


Feesten

De eerste twee dagen ben ik mee gaan feesten met enkele locals. Zodra je buiten komt, dan ben je doorweekt. Mensen staan langs de kant van de weg met waterpistolen, tuinslangen... en spuiten iedereen die passeert nat. Je moet dan ook goed voorbereid zijn en al je spullen in een afsluitbare zak steken. Je kan je gsm tonen, maar dat maakt hen niet uit. Tradities zijn tradities.


Eenmaal in pub street, wat dus enorm lang duurt met alle mensen die de weg blokkeren om je makkelijker nat te kunnen maken, wordt het nog extremer. Zet één voet binnen en je bent doorweekt. Dat niet alleen! Ze gooien met babypoeder, wrijven het in uw gezicht en beginnen terug opnieuw aangezien het water alles afspoelt.


Op dag twee begonnen ze ook met verf te gooien en smeren. Verf die er vandaag nog niet uit is. Ik heb dus overal rode plekken, door de verf! Dus als ik thuiskom met rode plekken in mijn gezicht, het is dus verf! Naast verf smeerden ze ook met chilipoeder... Ik kan je verzekeren dat dat niet zo een leuk gevoel is! Chilipoeder op je huid brandt namelijk enorm. Gelukkig is het snel van je gezicht door al het water!


Ik heb hier alleszins het gekste (lees: tofste) feestje tot nu toe meegemaakt en wees maar zeker dat ik het ooit nog eens wil meemaken! In België zou dit niet gaan door het weer, maar als het mooi weer is, is het waterschaarste... Dus: Ik zal moeten terugkomen!


1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page